top of page

About us

Agathe String quartet_Karen-van-Gilst_280222_hr_01.jpg

Agathe Ensemble is een internationale collectief strijkers bestaande uit professionele, getalenteerde jonge musici. Zij zijn samengekomen om hun passie voor kamermuziek met elkaar en hun publiek te delen. Agathe houdt ervan om interessante manieren te bedenken om de spannende kamermuziekwereld op unieke manieren te voorstellen.

Het klassieke repertoire voor kamermuziek is zeer uitgebreid, en veel van deze prachtige muziek wordt maar zelden live uitgevoerd omdat er uitzonderlijke bezettingen nodig zijn. Het Agathe Ensemble streeft ernaar om alle goede soorten klassieke kamermuziek uit te brengen in verschillende bezettingen; van duo’s, trio’s tot sextets en octets, alles is mogelijk!

Door deze verschillende bezettingen wil het ensemble een groter en breder publiek bereiken, en tevens een spannend en divers repertoire ontsluiten.

Meet us

Agathe_Ensemble_Aleksandra-Kwiatkowska_Karen-van-Gilst_02_HR.jpg

Aleksandra Kwiatkowska

viool

Aleksandra Kwiatkowska (1991) is een Poolse violiste gevestigd in Nederland. In 2021 behaalde zij haar masterdiploma in Barokvioolstudies met onderscheiding voor haar kunstenaarschap onder leiding van Kati Debretzeni en Walter Reiter aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 2015 voltooide ze haar studie moderne viool aan de Fryderyk Chopin Universiteit voor Muziek in Warschau onder leiding van Julia Jakimowicz-Jakowicz, Jakub Jakowicz en Magdalena Szczepanowska. Als violiste en kamermusicus heeft ze deelgenomen aan vele concerten en festivals in heel Europa, Indonesië en de Verenigde Staten. Ze heeft samengewerkt met onder andere 'Il Gardellino', 'Opera2Day', 'New Dutch Academy', 'Collegium Vocale Academy', 'Das Neue Mannheimer Orchester' en 'Airport Society Company'. In maart 2022 bracht Aleksandra haar eerste soloalbum uit met Ivan Khandoshkin Violin Solo Sonatas op. 3, uitgegeven door Etcetera. Sinds januari 2022 speelt Aleksandra op de Georg Klotz-viool uit 1796 en een barokke strijkstok van André Klaassen, met dank aan het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds in Nederland.

Agathe_Ensemble_Ella-van der-Mespel_Karen-van-Gilst_lr_01_HR.jpg

Ella van der Mespel

viool

Geboren en getogen in Nieuw-Zeeland, begon Ella van der Mespel op jonge leeftijd muzieklessen te volgen. In 2011 verhuisde Ella naar Nederland, waar ze in september 2017 haar masterdiploma behaalde aan het Codarts Conservatorium in Rotterdam onder begeleiding van Gordan Nikolic en Goran Gribajcevic. Ella speelde in het Nationaal Jeugdorkest en als academist bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Momenteel is ze lid van het Robert Quintet, speelt ze bij het Libero String Orchestra, het Ciconia Consort, en valt ze regelmatig in bij het Noord Nederlands Orkest. In 2015 werd Ella genomineerd voor de EMIR Steyerberg Prijs en in 2017 won ze de tweede prijs in de Prix d'Harmonie-wedstrijd. In juni 2014 trad Ella op als soliste met het vioolconcert van Tchaikovsky met het Muse Art Studenten Orkest Utrecht. Ze heeft ook opgetreden in een strijkkwartet samen met jazzpianist Bert van den Brink, en in 2014 speelde ze met haar pianotrio in een uitverkochte Kleine Zaal van het Concertgebouw. Naast klassieke muziek heeft Ella een passie voor jazz, waar ze haar masterthesis aan heeft gewijd.

Agathe_Ensemble_Almundena_Gonzalez_Karen-van-Gilst_lr_03_HR.jpg

Almudena González-Regueral

altviool

Almudena werd geboren in Madrid, Spanje. Muziek kwam toevallig in haar leven: "Toen ik pas vier jaar oud was, besloot ik dat ik viool wilde spelen, net als het hoofdpersonage in mijn favoriete boek... Ik gaf niet op totdat mijn ouders het accepteerden!" Muziek maken begon als een uitstekende naschoolse activiteit en werd haar favoriete moment van de dag. Almudena begon haar muziekstudies in Madrid onder leiding van David Santacecilia, en later verhuisde ze naar Salamanca (Spanje) om haar opleiding voort te zetten bij Marc Oliu, waar ze haar bachelordiploma behaalde. Hoewel ze als violiste begon, begon haar relatie met de altviool toen ze zestien was, beïnvloed door de leraren Ana María Alonso en Jaime Huertas. Haar liefde voor het geluid, het repertoire en de muzikale rol van de altviool leidde haar naar Nederland in 2019 om zich verder te verdiepen in dit instrument, onder leiding van Mikhail Zemtsov aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Almudena is een enthousiaste kamermuziek- en orkestspeler, wat haar ertoe bracht om deel uit te maken van JONDE (Spaans Jeugdorkest) en samen te werken met ensembles zoals het Ciconia Consort (Den Haag). Sinds 2022 maakt ze deel uit van het Agathe Ensemble String Quartet.

Agathe_Ensemble_Ivan-Nogueira_Karen-van-Gilst_lr_04_HR.jpg

Iván Nogueira

cello

Iván Nogueira (Vigo, Spanje 1990) begon op 8-jarige leeftijd cello te spelen aan het conservatorium van zijn geboortestad. Later werd hij toegelaten tot het conservatorium van Zaragoza (Spanje), waar hij zijn bachelordiploma behaalde. In 2015 behaalde hij zijn masterdiploma in klassieke muziek aan het Conservatorium van Rotterdam bij maestro H. J. Stegenga. Sindsdien woont en werkt hij in dezelfde stad als freelance cellist en arrangeur. Iván beschrijft zichzelf als een multidisciplinaire en veelzijdige musicus. Hij is een gepassioneerde kamermuziekspeler en ondernemer. Ook heeft hij ervaring in het componeren en arrangeren van muziek voor zijn eigen projecten en opdrachten. Naast klassieke muziek houdt Iván er ook van om andere genres te verkennen, zoals tango, pop, jazz en andere soorten wereldmuziek. Het is dit brede scala aan genres dat hem ertoe heeft gebracht muziek op de meest inclusieve manier te benaderen. In 2021 bracht hij zijn eerste soloalbum uit, "ON.CELLO - tones&tunes", waarin hij zijn eigen versies schreef van Keltische en Galicische muziek voor solo cello, waarbij hij de mogelijkheden van zijn instrument binnen de traditionele muziek uit Galicië, de Spaanse regio waar hij vandaan komt, verkende. Deze composities zijn onlangs gepubliceerd om het bestaande cellorepertoire te vergroten.

Pau Marquès Oleo

Pau Marquès Oleo

cello

Pau Marquès i Oleo (cello) werd geboren in 1991 op Menorca, de Balearen, Spanje. Hij wordt gedreven door zijn passie voor kamermuziek en hedendaagse muziek. Hij is lid van twee vaste ensembles, het Camus Trio en het Belinfante Quartet, waarmee hij zowel in Nederland als internationaal optreedt. Tegelijkertijd is hij lid van het Kamerorkest van Menorca (OCIM) en de Kunsthalle for Music, een reizend project dat begon in het Witte de With Center for Contemporary Art in Rotterdam en is genoemd in The New York Times. In 2018 behaalde Pau zijn masterdiploma aan het HKU Utrechts Conservatorium, waar hij studeerde bij de prestigieuze cellist Timora Rosler met een beurs van de Pedro i Pons Foundation. Daarvoor studeerde hij bij Amparo Lacruz aan het Liceu Conservatorium in Barcelona. Pau heeft masterclasses gevolgd bij Gary Hoffman, Melissa Phelps, Dimitri Ferschtman, Asier Polo, Damián Martínez, Casals Quartet, Utrecht String Quartet, Artemis Quartet en Viola de Hoog. Zijn brede interesse in diverse muziekstijlen heeft hem ertoe gebracht om samen te werken met componisten zoals Shigehiro Yamamoto, Rieteke Hölscher, Cédric Vermue, Nicole Lerroux en Quinn Jacobs. Hij is ook gepassioneerd door barok- en renaissancemuziek, die hij speelt op de Viola da Gamba, waarin hij les heeft van Josh Cheatham. Pau is geselecteerd om deel te nemen aan de Amsterdam Cello Biënnale 2018 met muziek voor cello-octet en kwartet.

Mara Tieles.jpeg

Mara Tieles Cutié

altviool

Mara Tieles Cutié is geboren in Cuba maar woont in Nederland. Mara is veelzijdig in haar muzikale vaardigheden: ze speelt zowel vroeg als modern repertoire. Bovendien voert ze muziek vaak uit op een manier die de traditionele technische grenzen van de altviool opzoekt, met inbegrip van extended techniques en het gebruik van elektronica. Ze heeft internationaal getourd (door heel Europa, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten) en samengewerkt met een breed scala aan artiesten. Mara heeft opgetreden met kunstenaars zoals Hansjörg Schellenberger (Berliner Philharmoniker), Ramon Jaffe, Andreas Frölich, het jazz ensemble Cuareim Quartet en The Cinematic Orchestra. Mara is een ervaren uitvoerder in de wereld van muziektheater en heeft deelgenomen aan verschillende producties, zoals "Eraritjaritjaka" onder regie van Heiner Goebbels, een van de grote vernieuwers in de wereld van theater, multimedia en performancekunst, samen met het Mondriaan Quartet en de Franse acteur André Wilms. Ze heeft ook gewerkt als eerste altviolist bij het European Union Baroque Orchestra, met uitvoeringen met Alfredo Bernardini en Lars Ulrik Mortenssen, en als co-principal altviolist bij het European Union Chamber Orchestra. Daarnaast heeft ze opnames gemaakt met een breed scala aan bekende artiesten, waaronder Snarky Puppy, Stromae, Joep Beving en Junkie XL, onder anderen. Gedurende haar carrière heeft Mara verschillende prijzen gewonnen, waaronder de Eerste Absoluut Prijs van Cittá di Barletta, de Eerste Prijs in de Rome Strings International Contest en de Derde Prijs in de Ibero-Amerikaanse Snaarwedstrijd. Mara is afgestudeerd aan de Conservatoria van Barcelona, Rotterdam, Maastricht en Berklee met als specialisatie muziek voor videogames.

Fiona Robertson_COSIMO BEDUINI_54.jpg

Fiona Robertson

VIOOL

Fiona studeerde bij Ilya Grubert en Maria Milstein aan het Conservatorium van Amsterdam en bij Jan Repko aan het Royal College of Music in Londen. Ze heeft opgetreden op enkele van de meest prestigieuze locaties in heel Europa, waaronder de Wigmore Hall, St.-Martin-in-the-Fields, de Royal Albert Hall, de City Halls in Glasgow, het Concertgebouw en Muziekgebouw aan 't Ij. Ze is lid van het Belinfante Quartet en het Camus Trio. Fiona trad op als solist bij het Glasgow Chamber Orchestra, het Scottish Festival Orchestra en het Chetham's Symphony Orchestra, waarmee ze in 2011 Alban Berg's Vioolconcert uitvoerde. Recente solistische optredens omvatten recitals bij Classic Music Live! in Falkirk, de Younger Hall aan de Universiteit van St. Andrews, de Muziekkamer in Zaandam en het Papageno Huis in Laren. Met een bijzondere interesse in hedendaagse muziek heeft Fiona werken van Louis Andriessen, Maxim Shalygin, Salvatore Sciarrino, Edith Canat de Chizy en Boris Bezemer in première gebracht en uitgevoerd. In 2014 nam ze een reeks solo vioolstukken op, genaamd SPOTS, van componist Simone Fontanelli, en in 2015 won ze de inaugurele Contemporary Music Competition aan het Royal College of Music. Ze heeft opgetreden met verschillende ensembles voor nieuwe muziek, waaronder het Nieuw Ensemble en Shapeshift Ensemble. Bovendien is ze een enthousiaste componist en arrangeur, en schrijft / arrangeert ze regelmatig muziek voor het Belinfante Quartet. Fiona heeft deelgenomen aan masterclasses bij Alina Ibragimova, Christoph Richter, Pavel Fischer en leden van de Jerusalem, Casals, Kuss, Alban Berg, Chilingirian, Ysaye en Smith quartets.

Eva Traa.jpg

Eva Traa

VIOOL

Eva Traa begaat gebaande en ongebaande paden even lief. Afgestudeerd als violiste aan het Conservatorium van Amsterdam koestert ze de klassieke traditie waaruit ze voortkomt en speelt ze als gastspeler in o.a. het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Radio Philharmonisch Orkest. Daarnaast maakt Eva deel uit van het avontuurlijke muzikale collectief Pynarello, waarmee ze sinds 2017 de (inter)nationale concertpodia onveilig maakt. Vanuit een grote behoefte om haar creativiteit ook op een andere manier vorm te geven heeft Eva als performer en maker een talentontwikkelingstraject doorlopen bij KASKO (voorheen Kameroperahuis), huis voor muziektheater. Ze werkte in verschillende voorstellingen met o.a. regisseurs Mart van Berckel en Kenza Koutchoukali, en met maker Eef van Breen. Ook heeft Eva al sinds haar studietijd een passie voor educatie. Ze geeft een klein groepje gemotiveerde jonge violisten les in haar woonplaats Amsterdam, en is daarnaast bedenker van educatieve randprogrammering rondom klassieke concerten. Naast haar opleiding tot violist studeerde Eva Engelse literatuur en muziekwetenschappen aan University College te Utrecht, waar ze cum laude afstudeerde.

Judith de Haas.jpg

Judith de Haas

VIOOL

Judith de Haas belichaamt een veelzijdige mix van talent en passie en beweegt zich met finesse op internationale schaal door de werelden van muziek en cultureel ondernemerschap. Haar reis leidde haar van Berlijn via Parijs naar Amsterdam in 2023, na een opmerkelijk hoofdstuk van 14 jaar waarin ze haar zakelijk inzicht en artistieke bekwaamheid ontwikkelde. Als alumna van de gerenommeerde "Hanns Eisler" Hochschule für Musik in Berlijn, begon Judith's muzikale odyssee in Nederland op de prille leeftijd van 6 jaar. Haar vormende jaren zagen haar opkomen als een prominente figuur, waarbij ze diende als concertmeester van het Nederlands Nationaal Jeugd Orkest en later de rol van tweede concertmeester van het European Union Youth Orchestra van 2012 tot 2016 op zich nam, werkend met dirigenten als Gianandrea Noseda en Vladimir Ashkenazy. In haar recente ondernemingen heeft Judith een nieuwe concertserie in Amsterdam opgezet en leent ze haar expertise als adviseur aan diverse culturele initiatieven. Momenteel is ze werkzaam als change- en projectprestatieofficier voor overheidsorganisaties en bedrijven. Judith speelt regelmatig met orkesten in heel Europa, zoals het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest, Spira Mirabilis Italië, de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Zermatt Festival Orchestra. Met een transparant en warm geluid resoneert Judith's muzikaliteit met veelzijdigheid, naadloos aanpassend aan de nuances van diverse professionele ensembles. Ze heeft samengewerkt met artiesten zoals Leonardo Reyna, Carolin Widmann, Lahav Shani, Wolfgang Emanuel Schmidt, Silvia Simunescu en Daan Boertien, optredend in concertzalen en festivals in heel Europa, China, de Verenigde Staten en Cuba. Judith heeft gestudeerd bij violiste Carolin Widmann in Leipzig, Michael Erxleben in Berlijn, bij Wouter Vossen in Amsterdam en bij Annemieke Corstens in Tilburg. Andere muzikale impulsen werden ontvangen tijdens individuele lessen bij violisten zoals Wolfram Brandl, Andrei Baranov, Vadim Repin, Rachel Schmidt, Herman Krebbers en Christian Tetzlaff. Naast haar muzikale bekwaamheid heeft Judith een masterdiploma in Internationaal Management behaald, met een specialisatie in kunstondernemerschap door rigoureuze academische studie aan de SRH Universiteit Berlijn en de École d'Art et de Culture in Parijs. Haar reis blijft inspireren en innoveren op het snijvlak van muziek, cultuur en ondernemerschap.

Leo Nikishin headshot.jpg

Leonid Nikishin 

VIOOL

Geboren in Moskou en opgeleid in Rusland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland, is Leonid Nikishin een gevestigde violist en kamermusicus die momenteel in Den Haag woont. Hij was een van de oprichters en primarius van het bekroonde Babylon Quartet, een dynamisch strijkkwartet met een buitengewoon breed repertoire dat uitgebreid heeft getourd door Nederland en ook zeer geprezen werd in Frankrijk, Portugal, Oostenrijk en Litouwen. In 2016 ontving het Babylon Quartet een prestigieuze String Quartet Stipendium van het Kersjes Fonds. Sinds de ontbinding van het kwartet in 2021 treedt Leonid regelmatig op met diverse andere ensembles en orkesten, waaronder het Grammy-winnende Metropole Orkest. Meer recentelijk is Leonid Nikishin betrokken geweest bij de Nieuwe Philharmonie Utrecht (onder leiding van Johannes Leertouwer), als concertmeester of assistent-concertmeester, met onder andere concertmeesterschap bij het Wonderfeel Festival 2022 en 2023. Naast zijn uitvoerende carrière besteedt Leonid Nikishin ook veel energie en passie aan het lesgeven in viool en kamermuziek, waarbij hij studenten van alle leeftijden en niveaus helpt. Leonid speelt momenteel op een Johannes Franciscus Cuypers viool (1797, Den Haag) en een Marcel Fetique strijkstok (1940, Parijs) die hem vriendelijk zijn uitgeleend door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds in Amsterdam.

Onze naam “Agathe Ensemble” komt uit één van de werken van de componist Johannes Brahms. Zijn Strijk-Sextet Opus 36 staat algemeen bekend als het “Agathe sextet”. Deze muziek naam deel van een van onze eerste concertprogramma's waaruit ons strijkersensemble voortkwam.

 

Dit werk componeerde Brahms voor zijn geliefde Agathe von Siebold. Aangenomen wordt dat het thema van de noten AGAHE in de compositie een gecodeerde verwijzing is naar Agathe's naam, alsof Brahms via zijn muziek naar zijn geliefde riep.

agathe Brahms.jpg
bottom of page